Zřízení předkupního práva ve prospěch občana obce zákon o obcích přímo nezmiňuje, a proto by se teoreticky dalo vycházet ze zbytkové pravomoci ve smyslu § 102 odst. 3 zákona o obcích. Je ale třeba vyjít ze samé podstaty tohoto institutu, kdy lze uzavřít, že hlavním účelem předkupního práva je předběžné zajištění toho, aby nemovitost, která by v budoucnu mohla být obcí prodávána, byla přednostně nabídnuta konkrétní osobě. Tímto se zcela zjevně stanoví smluvní podmínka pro případné budoucí rozhodování zastupitelstva o převodu nemovitosti. Proto se přikláníme k názoru, že o předkupním právu zřizovaném ve prospěch třetí osoby by mělo bez dalšího rozhodnout zastupitelstvo jako jediný orgán obce, který je oprávněn rozhodovat o nabytí a převodu nemovitých věcí (§ 85 písm. a/ zákona o obcích). Zřízením předkupního práva se totiž primárně obec zavazuje nemovitost nabídnout ke koupi konkrétní osobě a omezuje tím svoji volbu případnou budoucí kupní smlouvu uzavřít s osobou odlišnou.