Poradna

-
Je stanovena lhůta, do které musí zastupitelstvo obce schválit rozpočet, a co se děje, když ho neschválí, jaký je následný postup?
 
Jak je třeba posoudit délku výkonu funkce?
 
-
 

AKTUÁLNÍ KURZY

-

Přihlaste se na akreditované kurzy

AKTUÁLNÍ NABÍDKA KUZRŮ

  

 
-
 

Akce SMO ČR

-

 

Právní konference

Svazu měst a obcí ČR

5.-7.2. 2020

Hotel Jezerka - Seč

 

-
 

Bezplatná právní poradna: Právo na informace

Má zastupitel právo vyžadovat informace o chodu obce vůči orgánům a zaměstnancům obce?

Informace o chodu obce si může zastupitel vyžádat dle § 82 písm. c) zákona o obcích, který stanoví, že zastupitel může „požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.“ Na takovou žádost nejsou kladeny žádné formální požadavky a stejně tak není stanovena ani forma, v jaké mají být informace poskytnuty, ale je jednoznačné, že zastupitel má na všechny informace splňující uvedené kritérium právní nárok.

Žádost o informace podle §82 zákona o obcích může být účinnou, ale při dodržování lhůt velice zdlouhavou cestou a navíc je důsledné dodržování tohoto ustanovení těžko vymahatelné. Proto zde může být využit i účinnější nástroj přístupu k informacím, který představuje zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Ten podrobně stanovuje proces vyřizování žádosti o informace, včetně souvisejících otázek. Podle tohoto zákona je mj. lhůta pro poskytnutí informace 15denní a informace se podává ve formě, která je uvedena v žádosti. Zmiňované informace je povinný subjekt nucen poskytnout v souladu s §2 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím, který stanoví, že povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce.

 

Pro lektory

 

Kalendář akcí SMO ČR

-
11. prosince 2019 13:00-16:00

Seminář Budoucnost komunálních voleb

Praha PSP
10. ledna 2020 10:00-13:00

Legislativní komise

Praha, Kancelář Svazu
 
24. ledna 2020 10:00-13:00

Finanční komise

Praha, Kancelář Svazu
 
4. února 2020 10:00-13:00

Pracovní skupina obcí II. typu

Praha, Kancelář Svazu
 
5. února 2020 16:00-18:00

Předsednictvo Svazu

Hotel Jezerka na Seči
 
 
-
 

Kontakty SMO ČR

-

Svaz měst a obcí ČR
5. května 1640/65
140 00 Praha 4
projekteso@smocr.cz
 

Hlavní projektový manažer
Ing. Jan Slanec
tel.: 734 316 478 
slanec@smocr.cz

Vedoucí expert procesů ve vzdělávání
Mgr. Jan Mareš
tel.: 730 894 888
mares@smocr.cz

 

Kontakty na další členy realizační týmu

ZDE

 

-
Copyright © 2019 Svaz měst a obcí ČR Realizace SEAL, s.r.o.