Poradna

-
K jakému datu a podle jakého nařízení se se změnou počtu obyvatel přepočítává odměna uvolněného starosty, i když není změna vyhlášky?
 

Ve smlouvě o nájmu pozemku obce je bod, který zní: „Ke změně úplaty za dočasné užívání pozemku dojde vždy při změně cenových předpisů, což bere dočasný uživatel na vědomí“. Na základě této formulace jsme v zastupitelstvu obce schválili v prosinci 2009 zvýšení ceny u pozemků využívaných jako pastviny z původních 0,07kč na 0.5kč za 1m2 a vyzvali jsme dotyčného k podpisu dodatku smlouvy... [pokračování]
 
-
 
 

Akce SMO ČR

-

 

Právní konference

Svazu měst a obcí ČR

6. - 8. 2. 2019

Hotel Jezerka - Seč

 

-
 

Bezplatná právní poradna: Hospodaření obce

Existuje nějaká právní úprava omezující časový úsek mezi dnem, kdy zastupitelstvo schválí v řádném procesu prodej konkrétního pozemku konkrétnímu kupujícímu a dnem, kdy je de facto uzavřena (podepsána) kupní smlouva? Je toto usnesení platné po neomezeně dlouhou dobu? Pokud například kupující nemá momentálně finanční prostředky, lze uzavřít smlouvu např. po 1 - 2 letech od usnesení ZO?

Byl-li v dané věci řádně zveřejněn záměr a následně zastupitelstvo o prodeji usnesením platně rozhodlo, může být smlouva platně uzavřena.
Zákon o obcích ani žádný jiný v tomto ohledu maximální lhůtu pro vlastní uzavření smlouvy nestanoví. Současné zastupitelstvo na druhou stranu může uvedené usnesení zrušit, pokud s prodejem, k jehož realizaci dosud nedošlo, nesouhlasí.
Odlišný případ by nastal, pokud byl sice zveřejněn záměr, ale dosud nebylo zastupitelstvem rozhodnuto. Maximální délku doby, která může uplynout mezi sejmutím záměru a následným rozhodnutím o majetkoprávním úkonu (o uzavření smlouvy), zákon opět nikde nestanovuje. Dle některých právních názorů by však měl záměr viset na úřední desce po celou dobu – až do rozhodnutí příslušného orgánu (u prodeje nemovitostí zastupitelstva), Ministerstvo vnitra ovšem takto striktní není a ani my se k těmto názorům nepřikláníme.
V podobných případech je na místě zabývat se především smyslem zákona. Podstatou záměru je oznámení úmyslu obce provést určitou majetkovou dispozici (uzavřít smlouvu ohledně některého předmětu, popř. i s konkrétním subjektem), a to v daném čase a v daných souvislostech za daných podmínek, přičemž by tato majetková dispozice měla být pro obec výhodná (v souladu s § 38 odst. 1 zákona o obcích). I pokud by však záměr obce prodat pozemek (a případně uzavřít smlouvu s konkrétním subjektem, jenž byl v záměru uveden) trval, jsou 2 roky prodlevy dlouhá doba, přičemž se v průběhu času mohly podmínky i názory značně změnit. Proto lze v podobných situacích jedině doporučit opětovné zveřejnění záměru, v opačném případě by se obec vystavila reálné hrozbě neplatnosti uzavřené smlouvy (§ 39 odst. 1 věta třetí zákona o obcích).
 

Pro lektory

 

Kalendář akcí SMO ČR

-
13. prosince 2018 09:30-12:30

Školská komise

Praha, Kancelář Svazu
 
13. prosince 2018 10:00-13:00

Komise životního prostředí

Praha, Kancelář Svazu
 
19. prosince 2018 10:00-13:00

Národní dotační programy na rok 2019 - seminář MMR

Praha
8. ledna 2019 10:00-13:00

Předsednictvo Komory obcí

Praha, Kancelář Svazu
 
22. ledna 2019 09:30-11:30

Kontrolní výbor

Praha, Kancelář Svazu
 
 
-
 

Kontakty SMO ČR

-

Svaz měst a obcí ČR
5. května 1640/65
140 00 Praha 4
projekteso@smocr.cz
 

Hlavní projektový manažer
Ing. Jan Slanec
tel.: 734 316 478 
slanec@smocr.cz

Vedoucí expert procesů ve vzdělávání
Mgr. Jan Mareš
tel.: 730 894 888
mares@smocr.cz

 

Kontakty na další členy realizační týmu

ZDE

 

-
Copyright © 2018 Svaz měst a obcí ČR Realizace SEAL, s.r.o.